sOcK n HanDsocK......


Sebelum saya mengupas tentang sock n handsock,adakah anda tahu apa itu handsock? bg kaum wanita mungkin kalian sudah tahu ape itu handsock . Mungkin ianya tidak sinonim bg sesetegah lelaki. Handsock atau nama lain dipangil sarung lengan merupakan salah satu benda yang berkait rapat dengan wanita kebelakangan ini. Jika kita lihat pada hari ini kita dapat lihat kebanyakan wanita sudah mengamalkan pemakaian handsock. Ianya merupakan satu perkara yang amat baik dan amalan ini patut berterusan kerana ia dapat menjaga kesucian seorang wanita. Apa yang ingin saya bincangkan di sini bukanlah tentang baik atau buruknya pemakaian handsock tetapi apa yang menjadi kemusykilan saya ialah adakah pemakaian handsock bertujuan untuk menutup aurat atau kerana ingin melindungi kulit daripada cahaya matahari ataupun hanya kerana mengikut trend semasa? persoalan ini sering bermain di minda saya. Jika kita dapat lihat pada hari ini kebanyakan wanita menganggap ini sebagai satu trend. Saya tidak menafikan handsock mampu melindungi kulit kita daripada sinaran matahari tetapi bukan itu tujuan utama ianya diperkenalkan.Fungsi utama handsock ialah nntuk membolehkan kaum wanita menjaga aurat mereka dengan lebih sempurna. Nampak sangat manis dan sempurna apabila kaum wanita memakai handsock tetapi berlaku sedikit kemusykilan. Kita dapat lihat pada hari ini ramai di kalangan wanita menutup aurat mereka iaitu lengan namun demikian satu perkara yang tidak dititikberatkan oleh kaum wanita iaitu kaki. Semua wanita tahu bahasanya kaki juga adalah aurat, mengapa mereka tidak menitikbertakan hal ini? Apa bezanya jika seorang wanita memakai hansock tapi tidak memakai sarung kaki?

Jika kita teliti firman Allah s.w.t dalam surah An-Nur yang bermaksud : “Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.”Yang di maksudkan dengan ayat di atas ialah janganlah menampakkan anggota tubuh yang mana di situ dikenakan perhiasan kecuali wajah dan kedua tapak tangan. Berdasarkan ayat ini sudah jelas dinyatakan tentang batas-batas aurat seorang wanita yang perlu di jaga. Oleh itu, kepada semua kaum wanita marilah sama-sama kita muhasabah diri kita dan memikirkan persoalan ini. Ingatlah sabda Rasulullah S.A.W yang berbunyi: Aku melihat ke dalam neraka, maka aku lihat kebanyakan penghuninya kaum wanita, yang demikian itu disebabkan oleh karena jarang taat kepada Allah dan RasulNya serta suami mereka dan karena banyak bersolek untuk mempamerkan kecantikan. Lalu Rasulullah bersabda: "Aku menangis sewaktu aku diisrakkan ke atas langit, aku melihat para wanita umatku tengah disiksa di dalam neraka." Nauzubillah.

0 comments:

Post a Comment